Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Friklinikken Region Syddanmark

Information om klagemuligheder

Information om dine klagemuligheder

Oplever du at der er sket en misforståelse eller en fejl under din behandling i sundhedsvæsnet, har du mulighed for at klage.

Afhængigt af hvad du ønsker at klage over, skal du rette henvendelse til en af følgende instanser:

Patienterstatningen:

  • Patienterstatningssag – hvis du mener, der er sket en skade under dit forløb og du ønsker en økonomisk erstatning
    Se mere på www.patienterstatningen.dk

 
Styrelsen for Patientklager

  • Styrelsessag – hvis du ønsker, der skal rettes kritik over behandlingsstedet
  • Disciplinærnævnssag – hvis du ønsker, der skal rettes kritik mod én eller flere sundhedspersoner
    Se mere på www.stpk.dk


Vil du oprette en klage, skal du klage digitalt via den selvbetjeningsløsning, der findes på www.borger.dk.
Klageskemaet finder du under "Sundhed og sygdom" > "Klage over sundhedsvæsnet".

Ønsker du råd og vejledning i dine klagemuligheder, kan du med fordel kontakte din regionale patientvejleder.
Se kontaktoplysninger på din patientvejleder her: patientkontorernes kontaktoplysninger.


Du har også mulighed for at indberette en utilsigtet hændelse (UTH).
En rettesnor for at genkende en utilsigtet hændelse er tanken eller følelsen: ’Det her gik ikke som forventet.

Du kan læse mere om UTH på her.
UTH-indberetninger er anonyme og bruges til læring i Sundhedsvæsenet. Du får ikke et personligt svar ved en sådan indberetning.


Siden er sidst opdateret 16-05-2019.
Kontakt:



Friklinikken, Region Syddanmark | Engparken 1 | 7200 Grindsted | Telefon 76 90 83 50 | Send sikker e-mail til Friklinikken, Region Syddanmark